Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Terug

Schokken na gas geven in lager toerental

Bob Appeldooren

25-01-2009 | 13:50

L.S,

Een auto bij een Bovagdealer gekocht. Vanaf begin verlies aan koelvloeistof gehad; na vele reparaties (koppakking vernieuwd, nieuwe kachelradiator en koelradiator) bleek er scheurtje in motorblok te zitten waardoor er steeds koelvleoistof verloren werd.

Een ruilmotor moest worden geplaatst. De dag na aflevering op wintersportvakantie, hetgeen aangegeven was. Door stommiteit van de dealer afgevuld met aangelengde koelvloeistof dat max beschermde tot -8 gr C. Hierdoor was de motor de eerste dag reeds bevroren en is de OAMTC ingeschakeld en heeft het gehele systeem beschermd tot -30 gr C.

 

Nu schokt de motor bij rijden op LPG bij/na gas geven in een lager toerental en opschakelend van bv 2de versnelling naar 3. Ook zie je dit bij lager toerental van 3 naar 4.

De dealer, die geen lpg dealer maar merkdealer is, heeft de gasklok schoon gemaakt en opnieuw afgesteld. Het was even iets beter maar nu weer terug op hetzelfde niveau; schokken bij accelereren maar perfect draaiende motor bij hogere toerental, loopt stationair correct en op benzine geen enkel probleem.

Komende week gaat hij weer terug naar deze dealer, maar vertrouwen in het oplossend vermogen ontbreekt.

 

Mijn vraag: kan er door het bevriezen van de motor iets in de gasinstallatie of in de gasklok beschadigd zijn, waardoor er dit beeld optreedt.

Bij eerdere antwoorden heb ik gevonden dat dit schokken wordt beantwoord met: laat de bougies en de verdelerkabels nazien.

Kunt u hulp bieden en/of suggesties geven.

Merk auto: MG ZS 120, bouwjaar: 2003 Ingebouwd bij officieel lpg-station in Houten


  

1 Antwoord

Antwoord van
10-02-2009 | 16:16

Geachte,

 

Wat ook van belang is welk merk en type LPG systeem gemonteerd is.

De meeste verdampers/drukregelaars zijn gemaakt van degelijke materialen. 

Maar door bevriezing (verdamper is buiten het Vialle LPI systeem altijd uitgevoerd met een koelvloeistof kamer), kan net als de motor er beschadiging optreden. Wat uiteindelijk ook kan resulteren in koelvloeistof verlies. Dit lijkt uit uw verhaal volledig opgelost te zijn. Verder zitten er nog 1 of meerdere membramen in de verdamper/drukregelaar, deze kunnen bij extreme bevriezing ook beschadigen.

Advies is om contact op te nemen met een LPG specialist.

 

Met vriendelijk groet,

Autogas Nederland Czakram